Klachten over zorgverzekeraar

Klachten over zorgverzekeraar

Er zijn verschillende redenen waarom je problemen kan hebben met je zorgverzekeraar. Je kan het bijvoorbeeld niet eens zijn met een uitgekeerde vergoeding, geweigerd zijn voor een aanvullende verzekering of ontevreden zijn over de klantenservice. Er zijn een aantal onafhankelijke organisaties waar je met je klacht terecht kunt.

Klachtenprocedure zorgverzekeraars

Alle zorgverzekeraars moeten zich houden aan de Gedragscode Verzekeraars. Hierin staat vastgelegd dat verzekeraars verplicht zijn om een eenvoudige en oplossingsgerichte klachtenregeling te hebben. Hoe verzekeraars dit precies invullen verschilt. Je vindt in de polisvoorwaarden wat precies de klachtenprocedure en contactgegevens van je zorgverzekeraar zijn.

Praat met je zorgverzekeraar

Wanneer je een klacht hebt over je zorgverzekeraar, is het belangrijk dat je dit altijd eerst met de zorgverzekeraar zelf probeert op te lossen. Kom je er in een gesprek met een medewerker van de zorgverzekeraar niet uit? Stuur dan een officiële bezwaarbrief aan de directie. Vermeld hierin precies wat je klacht is en voeg een kopie van eventuele bewijsmaterialen toe. Zorg ervoor dat je deze brief altijd binnen 6 weken na het ontstaan van het probleem verstuurt.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)

Mocht je er echt niet uitkomen met je zorgverzekeraar, dan sta je er niet alleen voor. Je kan terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting bestaat uit twee onderdelen:

De Ombudsman Zorgverzekeringen

Allereerst komt je probleem bij de Ombudsman Zorgverzekeringen terecht. Deze zal proberen om te bemiddelen tussen jou en je zorgverzekeraar. Deze bemiddeling is gratis.

Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Wanneer ook de bemiddeling door de Ombudsman niet succesvol is, komt je probleem bij de Geschillencommissie terecht. Het is dan officieel een klacht. De Geschillencommissie verricht onderzoek en geeft een bindende uitspraak. Je krijgt de kosten die gemaakt worden voor een onderzoek door de Geschillencommissie alleen terug wanneer je de zaak wint. Je kan zowel bij de Ombudsman als bij de Geschillencommissie je klacht voorleggen door een brief te versturen. Daarnaast is het mogelijk om op de website van de SKGZ (link: www.skgz.nl) een digitaal klachtenformulier in te vullen.

Zorgbelang Nederland

Zorgbelang Nederland zet zich in om de zorgmarkt te verbeteren vanuit het perspectief van de consument. Je kan hier (ook anoniem) terecht met je klacht over je zorgverzekeraar. De organisatie kan je informeren over bijvoorbeeld:

  • wat je rechten als consument zijn
  • welke procedures mogelijk zijn met je klacht
Via de website van Zorgbelang Nederland kan je een klachtenformulier invullen. Het zorgkantoor uit je regio zal dan contact met je opnemen en je van advies voorzien. Je kan je klacht ook melden via het telefoonnummer 0900 – 243 70 70. De hulp van Zorgbelang Nederland is gratis.

Nederlandse Zorgautoriteit

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de Nederlandse zorgmarkt. Deze organisatie vindt het daarom erg belangrijk om klachten van consumenten te horen. Je kan hier melding maken van bijvoorbeeld:

  • een probleem rondom je verzekeringspremie
  • slechte informatievoorziening van een verzekeraar
  • een klacht over een formulier
De NZa kan je echter niet helpen met persoonlijke bemiddeling. Je klacht kan alleen een onderbouwing zijn voor een grootschaliger marktonderzoek.